Continuation

LAND AND TRACES, a sequel.

Nederlandse tekst hieronder, na de boek preview.

Introduction to the project

How do beauty and antrocities in the landscape relate to eachother?

This is a photo series about landscape in which beauty and history play an important role. It tells a story that is formed by the relationship between place, event and memory. An image – investigative project about (former) border and conflict areas. The photos are set in the landscape, but a place does not have to be immediately recognizable. It is about the ‘atmosphere of a place’ and the emotional experience of the viewer.
On a more personal level it is a quest for beauty and a longing for an unknown world.

This work stems from my fascination with the nature of our relationship with our environment and what we call landscape. The question of what a landscape actually is and the emergence of self-evident that land can become property.
What fascinates me in this is the uncomfortable contrast between the visible beauty of this land and its (partially) hidden gruesome history.

Periode and location

This project is located around the border area of Italy, Austria and Slovenia. Partly the Isonzo front. Istria.  This is the all-important First World War for that region. The image and destination are determined by the landscape of the two rivers Soca and Piave and the Italian – Slovenian Karst region. 
This project certainly does not follow a chronological line. Directly connected to the land and its history are the memories that emerged from former events.

Analogue photography, working method.

All photos will be made with an analogue camera. This is partly due to the ‘feel’ of a barite print and alternative development and printing methods.
When making a picture, the slowing down of the process forces to more attention. The slow and intensive process of photographing with a self-built medium format camera fits better with the photographic result that I want to achieve.

Can the earth remember?
Can the landscape bear witness in some way?
Is nature indifferent?

There are physical traces, but are there also spititual traces? They are elusive…
Can photography challenge the spectator to go beyond the physical elements in these images?

Presentation

This project will appear in the publication of a photo book, handmade analogue prints and an exhibition. As soon there is more information about this you can find it here on this page.

If you would like to receive more information, please contact me.

0_Isonzo
961
916
017
580_D
940
623
558
495
960
947_3
840_D
514
511
475
904_D
576
432
451
previous arrow
next arrow

-book preview:
this is a digital dummy and gives a first impression. It does not contain the final photo’s and book design-

Introductie tot het project

Hoe verhouden schoonheid en gruweldaden in het landschap zich tot elkaar?

Dit is een fotoserie over landschap waarin schoonheid en geschiedenis een belangrijke rol spelen. Het vertelt een verhaal dat gevormd wordt door de relatie tussen plaats, gebeurtenis en herinnering. Een beeld – onderzoekend project over (voormalige) grens- en conflictgebieden. De foto’s spelen zich in het landschap af, maar een plaats hoeft niet direct herkenbaar te zijn. Het gaat om de ‘sfeer van een plek’ en de emotionele ervaring bij de kijker.
Op een persoonlijker niveau is het een zoektocht naar schoonheid en het verlangen naar een onbekende wereld.

Dit werk komt voort uit mijn fascinatie voor de aard van onze relatie met onze omgeving en dat wat we landschap noemen. De vraag wat een landschap eigenlijk is en het ontstaan van iets vanzelfsprekend dat een land eigendom kan worden.
Wat mij hierin fascineert is het ongemakkelijke contrast tussen de zichtbare schoonheid van dit land en de (gedeeltelijk) verborgen gruwelijke geschiedenis ervan.

Tijd en locatie

Dit project is gelokaliseerd rond het grensgebied van Italië, Oostenrijk en Slovenië. Istrië. Gedeeltelijk het Isonzo front. Dit is voor die regio de zo belangrijke Eerste Wereldoorlog. Beeld- en bestemming bepalend zijn het landschap van de twee rivieren Soca en Piave en het Italiaanse en Sloveense karstgebergte.
Dit project volgt zeker geen chronologische lijn. Direct verbonden met het land en haar geschiedenis zijn de herinneringen die weer uit eerdere gebeurtenissen voortkwamen.

Analoge fotografie, werkwijze

Alle foto’s zullen worden gemaakt met een analoge camera. Dit onder andere vanwege de ‘feel’ van een barietafdruk en alternatieve ontwikkel- en printmethodes.
Bij het maken van een foto dwingt de vertragende werkwijze tot meer aandacht. Het langzame en intensieve proces van het fotograferen met een zelfgebouwde middenformaat camera past beter bij het fotografisch resultaat dat ik wil bereiken.

Kan de aarde herinneren?
Kan het landschap getuigen?
Is de natuur onverschillig?

Er zijn fysieke sporen, maar zijn er ook spirituele sporen? Ze zijn ongrijpbaar…
Kan fotografie de kijker uitdagen om verder te kijken dan de fysieke elementen in de afbeeldingen?

Presentatie

Dit project zal verschijnen in een fotoboek, analoge fotoprints en een expositie. Zodra er meer informatie hierover is zal dit op deze webpagina te vinden zijn.