Biografie

Biografie

Van jongs af aan ben ik creatief aan het werk geweest. Als kind rommelde en plakte ik papier tot albums en atlassen werden voorzien van kauwgom plaatjes. Snel volgde mijn eerste camera, een agfamatic 100. Oranje ontspanknop en instellingen niet anders dan ‘een wolkje of een zonnetje’.

Al bleef ik mijn leven lang fotograferen, ik koos voor een opleiding architectonische vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar lagen mijn voorkeuren voor meubelvormgeving en architectuur. Ik werkte twintig jaar binnen architectonische vormgeving. Mijn eindexamenproject, een ontwerp voor een bibliotheek, werd genomineerd voor de Zuidhollandse vormgeversprijs. Met de uitvinders van een innovatief bouwsysteem ontwierp ik woningen. Zoals ontwerpen voor singles, een systeem om (samen met mij ) je eigen huis te ontwerpen, huizen voor Irak en drijvende woningen.
Daarvoor werkte ik samen met een interieurarchitect aan verbouwingen voor woonhuizen.

Rond 2012 richtte ik me steeds meer op het ontwerpen en bouwen van meubels en verlichting uit massief bamboe plaat. Hierin liggen ontwerp en ambacht dicht bij elkaar. Bamboe is sterk en esthetisch, veelzijdig en milieubewust. Een uitstekende duurzame vervanger van hardhout; bamboe is het hardhout van de 21ste eeuw!

Ook in die jaren bleef ik fotograferen. Een serie over de architectonische kracht van graansilo’s, onder de naam ‘Majestueuze massa’s’, werd geëxposeerd in het ABC Architectuurcentrum in Haarlem.

De laatste jaren is de nadruk steeds meer op fotografie gaan liggen. Dat kwam voornamelijk door enkele reizen, vooral richting Schotland. Daar trok ik de bergen in en verbleef enkele dagen zelfvoorzienend. Een landschap fotografisch vastleggen bleek nog niet zo eenvoudig, wat fotografie overigens nooit is. Er is een groot verschil tussen een foto ‘nemen’ of ‘schieten’ en een foto maken. Ik geloof niet dat er iets te nemen of te schieten valt, het is een ambacht en je maakt iets. Mijn aanpak is steeds intuïtiever geworden. Hierin speelt de verhouding tussen de ‘materialiteit’ en het mystieke van het landschap een grote rol.
Het maken van foto’s in de natuur leidde uiteindelijk tot een zoektocht, een fascinatie. De verandering in benadering en gedachten over het fotograferen van de natuur is recentelijk (2021) zichtbaar geworden in enkele exposities. Zie ook artist statement.

Zo af en toe maak ik vrij werk. Dit wordt soms geëxposeerd en is te zien binnen de exposities van het Wijngaardcollectief in Haarlem.