Nederlandse tekst hieronder, na de boek preview.
Land and Traces – Introduction to the project
How do beauty and antrocities in the landscape relate to eachother?
This is a photo series about landscape in which beauty and history play an important role. It tells a story that is formed by the relationship between place, event and memory.
An image – investigative project about (former) border and conflict areas. It is not documentary; the photos are set in the landscape, but a place does not have to be immediately recognizable.
It is about ‘sense of locality’, the events that took place and the role of collective memory. And the emotional experience of the viewer.
This work stems from my fascination with the nature of our relationship with our environment and what we call landscape. The question of what a landscape actually is and the emergence of self-evident that land can become property.
What fascinates me in this is the uncomfortable contrast between the visible beauty of this land and its (partially) hidden gruesome history.
Besides this I am interested in the phenomenon of borders, how borders arise. Or better, why. And the question of whether we should get rid of them.
These are landscape pictures. But what is a landscape? They are a metaphor for the country and who we are as well.
Period and location
This project is located around the border area of Italy, Austria and Slovenia. Partly the Isonzo front. This is the all-important First World War for that region. The image and destination are determined by the landscape of the two rivers Soca and Piave and the Italian – Slovenian Karst region.
This project certainly does not follow a chronological line. Directly connected to the land and its history are the memories that emerged from former events.
See also the map at the bottom of the page.
Analogue photography, working method.
All photos will be made with an analogue camera. This is partly due to the ‘feel’ of a barite print and alternative development and printing methods.
When making a picture, the slowing down of the process forces to more attention. The slow and intensive process of photographing with a self-built medium format camera fits better with the photographic result that I want to achieve.
Can the earth remember?
Can the landscape bear witness in some way?
Is nature indifferent?
There are physical traces, but are there also spiritual traces? They are elusive…
Can photography challenge the spectator to go beyond the physical elements in these images?
Presentation
This project will appear in the publication of a photo book, handmade analogue prints and an exhibition. As soon there is more information about this you can find it here on this page. As for the journey you can follow my blog here.
Impressions of pictures, look here.
If you would like to receive more information, please contact me.
-book preview:
this is a digital dummy and shows a first impression. It does not contain the final photo’s and book design-
Introductie tot het project
Hoe verhouden schoonheid en gruweldaden in het landschap zich tot elkaar?
Dit is een fotoserie over landschap waarin schoonheid en geschiedenis een belangrijke rol spelen. Het vertelt een verhaal dat gevormd wordt door de relatie tussen plaats, gebeurtenis en herinnering.
Een beeld – onderzoekend project over (voormalige) grens- en conflictgebieden. Het is niet documentair; de foto’s spelen zich in het landschap af, maar de plaats hoeft niet direct herkenbaar te zijn.
Het gaat om het ‘gevoel van een plek’, de gebeurtenissen die er plaatsvonden en de rol van het collectief geheugen. En de emotionele ervaring bij de kijker.
Dit werk komt voort uit mijn fascinatie voor de aard van onze relatie met onze omgeving en dat wat we landschap noemen. De vraag wat een landschap eigenlijk is en het ontstaan van iets vanzelfsprekend dat een land eigendom kan worden.
Wat mij hierin fascineert is het ongemakkelijke contrast tussen de zichtbare schoonheid van dit land en de (gedeeltelijk) verborgen gruwelijke geschiedenis ervan.
Behalve dat ben ik geïnteresseerd in het verschijnsel grenzen, hoe grenzen ontstaan. Of beter, waarom. En de vraag of we er niet beter vanaf kunnen komen.
Het zijn landschapsfoto’s. Maar wat is een landschap? Ze zijn even goed een metafoor voor het land en voor wie wij zijn.
Tijd en locatie
Dit project is gelokaliseerd rond het grensgebied van Italië, Oostenrijk en Slovenië. Gedeeltelijk het Isonzo front. Dit is voor die regio de zo belangrijke Eerste Wereldoorlog. Beeld- en bestemming bepalend zijn het landschap van de twee rivieren Soca en Piave en het Italiaanse en Sloveense karstgebergte.
Dit project volgt zeker geen chronologische lijn. Direct verbonden met het land en haar geschiedenis zijn de herinneringen die weer uit eerdere gebeurtenissen voortkwamen.
Analoge fotografie, werkwijze
Alle foto’s zullen worden gemaakt met een analoge camera. Dit onder andere vanwege de ‘feel’ van een barietafdruk en alternatieve ontwikkel- en printmethodes.
Bij het maken van een foto dwingt de vertragende werkwijze tot meer aandacht. Het langzame en intensieve proces van het fotograferen met een zelfgebouwde middenformaat camera past beter bij het fotografisch resultaat dat ik wil bereiken.
Kan de aarde herinneren?
Kan het landschap getuigen?
Is de natuur onverschillig?
Er zijn fysieke sporen, maar zijn er ook spirituele sporen? Ze zijn ongrijpbaar…
Kan fotografie de kijker uitdagen om verder te kijken dan de fysieke elementen in de afbeeldingen?
Presentatie
Dit project zal verschijnen in een fotoboek, analoge fotoprints en een expositie. Zodra er meer informatie hierover is zal dit op deze webpagina te vinden zijn. Wat betreft de reis kun je me volgen via deze blog.